Home - George Dolánszky's website / Dolánszky György  -  
LED lamps, LUXEON LED lamp, Cree LED lamp, IT security, humour, panoramic pictures, photography, gliding, soaring, photograpy, home made bouncer, soft screen, freeware tools,
Home
Via Ferrata
High-powered LED lamps (6 Watt)
IT security
Wildlife
Photography / Video
Tips and Tricks
Tools
Games
Humour
Recommended web sites
Weather forecast (HUN)
Hungarian version
 

Via Ferrata in Hungary - Klettersteig / Vasalt utak

Tartalomjegyzék
Az oldal célja, hogy az egyre több magyar via ferrata utakról egy helyen legyenek hasznos információk. Ezzel szeretnék segíteni a via ferratázással most ismerkedőknek, és mindenkinek a következő túra megtervezésében.

Mi az a via ferrata?

Via Ferrata is a style of climbing in which the climber is secured to a cable system while traversing a cliff face with the aid of iron hand and foot rungs. Climbers ascend, traverse, and descend the cliff along the specific path of the cable system. Olyan hegyi mászóösvény, ahol fixen beszerelt vastag drótkötelek, létrák, hidak és fém lépések segítik az előrehaladást.
Az olasz via ferrata és a német klettersteig kifejezés magyarul: vasalt út.
A vasalt utakon a mászást speciális felszerelés megfelelő használata teszi biztonságossá, ezek a sisak, beülő és az Y kantár. Ezek használatát 10-15 perc alatt meg lehet tanulni.

A vasalt utak meghódítása, a kilátás nagy élmény! Főleg az első alkalommal!
Pár visszajelzés a túratársaimtól:
"A mászás rendkívüli élmény volt, úgy jöttem le a hegyről, hogy hát akkor kérem a következőt!"
"Teljesen új élmény, nagyon izgalmas volt! Maga a mászás, a hangulat, a táj és fentről a kilátás is. Alig várom, hogy újra menjünk!"
"A csapat és a hangulat szuper volt! Kihívás és siker volt! Mikor megyünk újra mászni?"
A "csúcsfotókon" mindenkinek fülig ér a szája!

Kedvcsináló videók

Sárospatak, Megyer hegyi vasalt utak:


A Cseszneki vár alatt - Bakancslista videó Kovács Tamással:


Via ferrata utak története röviden

https://www.theuiaa.org/documents/sport/Via-Ferrata-Brief-History-and-Difficulties.pdf https://www.dolomitemountains.com/en/resources/dolomites-tips/via-ferrata-climbing-the-iron-paths-of-the-dolomites Több mint 500 éve, 1492-ben VIII. Károly francia király elrendelte a Mont Aiguille 2085 méter magas csúcsának meghódítását. Antoine de Ville vezetésével létrák, kötelek és egyéb mesterséges segédeszközök segítségével jutottak fel a csúcsra. Ezt tekinthetjük a via ferratázás kezdetének.
Az első világháború alatt az Alpok hegyeire a fel és lejutás érdekében drótköteleket és vas lépéseket szereltek. A felszerelések szállításához drótkötélpályákat építettek ki, ebben a magyar mérnökök nagyon profik voltak.
A következő évszázad alatt lassan kialakult a mai hegymászás és a sziklamászás módszere, technikája. A hegy- és sziklamászást több napos tanulással és sok gyakorlással lehet elsajátítani, a via ferrata alap szabályait negyedóra alatt meg lehet tanulni és a kezdő utakon már lehet is mászni.
Ennek is köszönhető, hogy az elmúlt évtizedben nyugaton egyre kedveltebb lett a via ferrátázás, amely a kirándulás, hegymászás és a sziklamászás ötvözete.
Itthon az első vasalt út 2013-ban a Cseszneki vár közelében nyílt meg. Az "Ostromlók útja" nagyon látványos és élvezetes! Az út kiépítését Kovács Tamásnak, Attilának és Pál Vincének köszönhetjük.
Hazánkban 2019 hozott fordulatot, az aktív Magyarországért program keretében több mint 200 millió forintot lehetett a sziklamászó- és vasalt utak kiépítésére fordítani. Szerencsére ezt a Magyar Hegy- és Sportmászó Szövetség koordinálta/ja, így igazán igényes mászóutak készültek és lesznek még kialakítva.

Ki mászhat a vasalt utakon?

A via ferrata teljesítéséhez nincs szükség semmi speciális képességre. Átlagos kondícióval az A, B és C nehézségű utakat bárki végig tudja járni.
Az energiaelnyelő kantárt 40 és 120 kg közötti súlyra tervezték, de az ennél könnyebbek vagy nehezebbek is mászhatnak - ehhez egy túravezetőtől kérjünk segítséget.
A legtöbb hazai vasalt utat úgy építették ki, hogy 150 cm testmagasság felett jól mászható, a kisebb gyerekeknek szánt utakat külön jelölik. Azaz családok is nyugodtan mászhatnak, mindig a gyerekek méretének és gyakorlatának megfelelő utat válasszunk.
Tinédzserek kifejezetten élvezni szokták a ferrátás kihívást - a fiamat nehéz a számítógépe mellől kimozdítani, de a via ferrata varázsige! :) Már több barátja is megkedvelte a mászást.
Tipp: Első alkalommal érdemes túravezető segítségét kérni, aki megmutatja a biztonságos mászáshoz szükséges alapokat, ezen belül a felszerelés helyes használatát. Túravezetést érdemes előre telefonon egyeztetni, ott, ahol a felszerelést is bérelni fogjuk.

Engedély szükséges?
A hazai via ferráták használatához semmiféle engedélyt nem kell beszerezni. Annak ellenére, hogy több weboldalon más szerepel.
"A ... jóváhagyott, létesítési engedély birtokában kiépített vasalt utakat az állampolgárok külön természetvédelmi engedély beszerzése nélkül - a tanösvény analógiára - szabadon használhatják." Az összes kormányhivatal részére ez az állásfoglalás ment ki a minisztériumból.
Megj.: A természetvédelmi területen a sziklamászáshoz (nem via ferrata) viszont tényleg kell hatósági engedély.

Tériszonyom van, mi lesz velem?

Már több tériszonyost vezettem fel C és D nehézségű utakon, és az első 10 méter után felszabadultan, mosolyogva másztak. A vastag drótkötélbe beakasztott karabiner biztonságérzetet nyújt, így "csak" a látvánnyal kell megbarátkozniuk. Persze mindenkinek más a tériszonya...
A Cseszneki várnál és Cuha völgyben nincsenek szédítő magasságok, de pl. a Tatabányai utaknál a nagy tér látványa jelenthet kihívást.
Tipp: A mászás előtt mondjuk el, hogy a karabinerek és a hevederek több mint két tonnát bírnak, a falon levő drótkötél meg 20 tonnát! Azaz, ha mindig legalább egy karabiner be van akasztva, akkor a hegyről nem lehet leesni. A mászás elején, az első helyen, ahol a pihenő karabinerrel bele lehet ülni, pl. a Futrinka Ucca kötélhidján álljunk meg, mutassuk meg, hogy tuti megtart minket a felszerelés. Üljünk bele és az egyik, majd másik kezünkkel is engedjük el a drótkötelet, magunk mögött tapsoljunk párat. Ezt minden kezdővel érdemes megcsináltatni, ezáltal gyorsan meg fognak bízni a felszerelésben.

A via ferrata utakat nehézségük szerint jelölik

Ez sokat segít az út kiválasztásában! Mindig a képességeinknek, tapasztalatunknak megfelelő utat válasszuk!
Európában egységes a jelölés - ezekről röviden a saját véleményem:

A/easy: challenging walking rather than climbing, main requirements are a good head for heights and surefootedness. Plenty of climbing aids, short ladders possible. Straightforward path but possibly exposed in some places. B/moderate: As above but likely, exposed scrambling. Use of arms with some steeper terrain. Smaller footholds and longer ladders but lots of climbing aids. C/difficult: Steep and very steep rock. Good fitness and upper body strength required. Adequate climbing aids. Long ladders likely with occasional brief overhangs. D/very difficult: Very exposed route, mostly very steep and occasionally vertical. Strong arms and hands necessary to climb; limited aids, often just wire rope. May be short overhanging sections although well-aided. E/extremely difficult: Vertical to overhanging, consistently exposed route. Climbing aids other than the wire unlikely; very small footholds or friction climbing. Easier sections may be unprotected. Sustained arm strength compulsory. A - Easy Flat to steep, mostly rocky or interspersed with rocks, exposed passages possible B - Moderately difficult Steep rocky terrain, some small steps, exposed sites C - Difficult Steep to very steep rocky terrain, mainly small steps, longer potentially very often exposed passages D - Very difficult Vertical, often overhanging terrain, mostly very exposed E - Extremely difficult Vertical to overhanging, exposed throughout, very small steps or slab climbing F - Extremely difficult Primarily overhanging, exposed, very small steps or slab climbing ez jó: via-ferrata-austria-scale-1900x900.png https://www.theuiaa.org/documents/sport/Via-Ferrata-Brief-History-and-Difficulties.pdf innen a táblázatot A: Meredek turistaút kötélbiztosítással.
B: Bőven van mesterséges lépés, 10 év feletti gyerekek simán felmásznak.
C: Mesterséges lépések segítenek az átszerelésnél és a nehéz részeken. Függőleges falakon az átszerelések a karizmokat igénybe veszik.
D: Kevés mesterséges lépés található, kézzel meg kell tartsuk magunkat.
E: Alig van mesterséges lépés, aláhajlás is lehet. Jó erőnlétet igényel, kézzel fel kell tudjuk magunkat húzni, és mászócipő is jól jön.
F: Alig van mesterséges lépés, több méteres aláhajlásokon kell átjutni, kezet nagyon megerőlteti, mászócipő ajánlott.

Az ember szereti feszegetni a határait. Ez így van jól! Csak csináljuk ésszel!
Miből tudjuk, hogy megpróbálhatjuk a következő nehézségi szintű utat?
Ha egy út legnehezebb részét is könnyen meg tudtuk mászni, akkor próbáljuk meg úgy, hogy kihagyjuk a mesterséges lépéseket, ha így is megy, vagy csak pár lépést használtunk, akkor valószínűleg a következő nehézségű út is menni fog.

Tipp: Ha különböző gyakorlatú, erőnlétű tagjai vannak a csoportunknak, akkor olyan utat válasszunk, amit mindenki meg tud mászni. OK, de ez nem lesz kihívás az erőseknek. Dehogynem! Akinek az adott szakasz könnyen megy, próbáljon a mesterséges lépések nélkül mászni. Így mindjárt a C nehézségű út közel D lesz.
Ha ez is sima ügy, akkor ahol tud ne kapaszkodjon a drótkötélbe, azt csak biztosításra használja. Így már garantáltan kihívás lesz!

Via ferrata 1x1

Kötelező felszerelés: sisak, beülő és Y kantár két karabinerrel és az energiaelnyelővel
Ajánlott: kesztyű és pihenő kantár karabinerrel
Opcionális: kulacs víz, nasi, naptej, szúnyog riasztó, papírzsebkendő, fejlámpa, EÜ csomag - mint minden kiránduláshoz.

Első a biztonság!
  • A lefontosabb szabály: Legalább egy karabiner mindig legyen a drótkötélbe beakasztva! - Az Y kantár karabinerei közül.
  • Mászáskor mindkét karabiner legyen beakasztva és a rögzítési pontnál egymás után akasszuk át a karabinereket.
  • Akkora távolságot tartsunk a felettünk/alattunk mászótól, hogy ha bármelyikünk kiesik, ne sodorja el a másikat. Ez általában azt jelenti, hogy legalább két rögzítési pont legyen köztem és az előttem levő között. Azaz, társunkkal azonos drótkötélszakaszon csak a vízszintes, pihenő/várakozó helyeken legyünk.
  • A karabinerek egymás utáni átcsatolása miatt az Y kantár szárai összetekeredhetnek. A csavarodást szüntessük meg. Erre nehéz szakaszok előtt mindig figyeljünk!
  • El kell kerülni a via ferráta kantárba való beleesést! A megfelelően használt kantár meg fog tartani, de az esés közben megsérülhetünk.
  • Felfele mászásnál, amint elérjük a következő biztosító pontot, mindenképpen akasszuk át a kantár szárait. Ez nehéz szakaszon különösen fontos!
  • Lefele mászásnál - ahol lehet - másszunk túl a rögzítési ponton és magunk felett akasszuk át a karabinereket.
  • Pihenőket közvetlenül egy rögzítő pontnál vagy vízszintes részen tartsunk; ne a legnehezebb, függőleges drótkötél szakasz közepén.
  • Ha utolérnek minket: ahol az előzés könnyen megoldható, hagyjuk, hogy a gyorsabbak elmenjenek. Az előzés alatt is legalább az Y kantár egyik karabinere legyen beakasztva, akkor is, ha minket előznek vagy mi előzünk.
A könnyű utakon érezhetjük azt, hogy felesleges a biztosítás, a sok akasztgatás. A kantár használatát könnyű utakon kell begyakorolni. Ez a rutin jól fog jönni a nehéz utakon! Ne feledjük, hogy fentről bármikor ránk eshetnek kövek, de egy leeső vizespalack vagy telefon is nagyot tud ütni - ilyenkor a beakasztott kantár életet menthet!

Ne szemetelj, amit hoztál, vidd is haza.
A via ferrata / vasalt utakon mindig tartsuk be a szabályokat, az üzemeltető előírásait!

Kő!
A hazai vasalt utakon szerencsére ritkán találkozunk hulló kövekkel, de pl. a Cuha völgyben a Bucsek Henrik Emlékút felső szakaszán vigyázzunk, mert az óvatlan mászok lába alól gyakran kisebb-nagyobb kövek indulnak meg lefelé.
Ha véletlenül követ lökünk le vagy halljuk/látjuk a lefele tartó követ, hangosan kiáltsuk, hogy KŐ!
Kőhullás esetén álljunk meg, lapuljunk a falra! Ne nézzünk fel. Ha lehet, a kézfejünket óvjuk azzal, hogy a sisak védelmében magunk előtt kapaszkodunk.

Indulás előtt, hogyan készüljünk fel?

Olyan utat válasszunk, amit a társaink is meg tudnak mászni.
Cél, hogy biztonságos legyen a mászás és mindenki sikerélménnyel térjen haza!
Ismeretlen út esetén nézzünk utána, hogy pontosan honnan indul a mászás (beszállóhely) és hova érkezik. Keresztez-e másik mászóutat? Hol lehet kiszállni?
Mennyi idő a mászóhely megközelítése, a mászás(ok)? A lejövetelre is számoljunk időt.
Mennyi ideig tart egy út megmászása? Ez egy nehéz kérdés! Az utak ismertetésénél szoktak időket írni, de ezt kezeljük fenntartással. Nem mindegy, hogy két gyakorlott mászó vagy többen, kezdőkkel, gyerekekkel mászunk és még fotózunk is! Vasalt úton mentünk fel már 20 perc alatt és ugyanott 1,5 óra alatt is.
Úgy időzítsünk, hogy sötétedésre már biztosan túl legyünk a mászáson, vagy mindenkinél legyen fejlámpa!
A kiválasztott vasalt útra kérdezzünk rá a helyi üzemeltetőnél. Pl. költési időben bizonyos szakaszokat lezárhatnak vagy 2021-ben bürokratikus okokból a Cseszneki vasalt utak egy része zárva volt.
A felszerelés bérlést is érdemes telefonon egyeztetni.
Időjárásnak megfelelő ruhát vigyünk. Milyen időjárás várható? Előrejelzést alább, a hazai helyszíneknél megtalálod.
Esőben sokkal nehezebb a mászás és nem is élvezetes, sáros cipővel meg mintha jégen másznánk.
Ha villámlik - vagy villámlás várható - tilos a vasalt utakon mászni! Ezt itthon könnyű betartani, de az Alpokban ez lehet kihívás.
Kisgyerekeknek érdemes "teljes test beülő"-t használni, és 40 kg alatt plusz biztosítás szükséges. Ha bizonytalanok vagyunk, a felszerelés bérlésnél kérjünk tanácsot / érdemes lehet túravezető segítségét kérni.
A teljes kirándulásra elegendő vizünk legyen! Illetve előre nézzük ki, hogy hol tudunk ivóvízhez jutni. Nyári forróságban még az árnyékos vasalt utakon is meglepően sok vizet kíván a szervezet. A Cuha völgyben másztunk 30 fok felett, aznap fejenként több mint 4 liter vizet ittunk!
Ha gyerekkel mászunk, akkor vízen kívül érdemes nasit, "csúcs-csokit" is vinni...
Könnyű hátizsákban csak a szükséges dolgokat vigyük.
Időzítsük a mászást: Ha lehet hétköznap másszunk, mert hétvégéken sokan szoktak lenni, a parkolás is gondot okozhat.
Nyári melegben: reggel a nyugat fele néző falakon érdemes mászni, délután a keleti falakon. A déli falakon korán reggel vagy késő délután jó mászni.

Indulás előtt ellenőrizzük, hogy a legfontosabbakat biztos bepakoltuk: sisak, Y kantár, beülő, kesztyű; víz, kaja; cipő, meleg ruha, esőkabát? Cím, mászóutak térképe és az üzemeltető-, egymás telefonszáma elmentve.
Ajánlom az utazás előtti ellenőrzőlistámat.

Közvetlenül a mászás előtt:

Ellenőrizd a saját és társad felszerelését:
1. A beülő derék-hevedere legyen szorosra meghúzva, a comb-hevederek alá a kézfejedet még be tudd dugni.
2. Sisak legyen a fejhez állítva, ne lötyögjön, csatja legyen bezárva.
3. Y kantár a beülőbe jó helyre legyen bekötve.
Ha a pihenő karabiner az Y kantárhoz csatlakozik, akkor mászás közben az ne legyen a beülő oldalán levő fülhöz kapcsolva.

Milyen ruhában másszunk?

Az időjárásnak megfelelő, olyan ruhában, amiben könnyen tudunk mozogni. A hazai vasalt utakon tornacipőben szokás mászni, az Alpokban túracipőben vagy bakancsban.
Érdemes kesztyűt használni. Az ujjatlan bringás vagy edzőkesztyű is tökéletes. Én a tenyerén gumírozott vékony kesztyűt szeretem. A legfontosabb, hogy a karabinereket könnyen tudjuk kezelni.
Alpokban/hegyekben mindig legyen nálunk pulóver és esőkabát.

Hogyan segítsünk a társunknak, ha elakad?

Előzzük meg az ilyen esteket, mindig a leggyengébb képességeinek megfelelő utat válasszunk!
Ha mégis úgy érzi a társunk, hogy nem tud felmenni, először pihenjen, ehhez ideális a "pihenő" rövid kantár. Lógassa, rázza lefele a kezét, vegyen mély levegőket. Közben nyugtassuk meg. Ha van hátizsákja vegyük magunkhoz. Gondoljuk át, hogy érdemes-e visszamászni, vagy ha lehetséges, hol tudunk könnyebb útra váltani? Mutassuk meg, hova érdemes lépni/fogni, mikor akassza át a karabinereket.
Ha felfele kell mászni és van nálunk kötél vagy plusz kantár, kössük vagy akasszuk a beülője bekötési pontjába, és ezzel segítsünk - már 10 kilós egyenletes emelés is sokat segít. Fontos, hogy ez csak segítség, neki pont úgy kell az Y kantár karabinereit használnia, mintha egyedül mászna!

Felszerelés bérlése

Érdemes előre foglalni felszerelést, mert nyári hétvégéken gyakran egész nap az összes eszköz ki van adva!
Átvételkor próbáljuk fel a beülőt és a sisakot állítsuk a fejünkhöz. Ellenőrizzük a kantár két karabinerét, hogy a zár jól működik-e.
Egyeztessük, hogy meddig és hova lehet a felszerelést visszavinni - általában van arra lehetőség, hogy a nyitvatartási idő után is még leadjuk a bérelt eszközöket, de ezt mindenképpen beszéljük meg.

Bérelni vagy venni, ez itt a kérdés:
Pár út megmászása után felmerül a kérdés, hogy bérelni vagy venni érdemes-e a felszerelést.
Itthon egy teljes via ferrata szett (sisak, beülő, kantár) 40 - 60 ezer forintba kerül. Ez azt jelenti, hogy itthon kb. 15 nap bérlés áráért vehetünk saját, új felszerelést. Külföldön sokkal drágább a felszerelés bérlése, napi 5-8 ezer forintnyi összeg, viszont többnapos bérlés esetén jelentős kedvezményt szoktak adni.
Azaz az első alkalmakkor még bérelni érdemes és ha megkedveltük és gyakran fogunk ferrátázni, akkor érdemes saját felszerelést venni.
Új vagy használt felszerelést vegyünk? Én csak új eszköz vásárlását javaslom.



Vasalt utak Magyarországon

Már szuper via ferrata utakon mászhatunk a Cseszneki várnál, a Cuha völgyben, Tatabányán a Turul alatt, Felsőtárkánynál és Sárospatak közelében a régi malomkő-bányában.
Hamarosan elkészülnek az új vasalt utak az Esztramoson (Aggteleki-karszt), Demjénben (Eger közelében), a Cuha völgyben és Mór közelében.

Magyarországi vasalt utak

A vasalt utakat helyszínenként, a nehézségük szerint raktam sorba.


Cseszneki vár, Kőmosó-szurdok

Bakonyszentkirályi közelében, Budapestről 130 km, autóval kb. 1,5 óra.
Autót a cseszneki temetővel szembeni ingyenes parkolóban érdemes hagyni. A Via Ferrata utak a Cseszneki vártól nyugatra találhatóak. Induljunk el a vár felé és az erdő szélén ballra forduljunk a Totya utcába, egyből tartsunk jobbra az erdőbe vezető turistaútra. Rövid, kb. 600 méteres sétával érünk le a Kőmosó-szurdokba.
2021 NYARÁN: HIVATALOSAN, BÜROKRATIKUS OKOK MIATT CSAK A FUTRINKA UCCA ÉS AZ MZ/X MÁSZHATÓ.
Hivatalos infók: vasaltutak.hu csesznek
Felszerelés bérlés: Csesznek, Vár út 64 vagy Vár út 81 (büfénél). Kovács Mátyás +3630 877 6977 (3.000Ft/nap) Bővebben: vasaltutak.hu equipment-rental
Tipp: megbeszélhető, hogy a Cseszneken bérelt felszerelést a Cuhában adjuk le és fordítva is.
További információk: A Vár úton több büfé és étterem is van. WC csak az éttermekben és a vár fizetős látogatói részén van. Nyilvános vízcsap a temető bejáratánál van (a kapu nem mindig van nyitva).

Futrinka Ucca

Nehézségi fokozat: B és C, 7 év feletti gyerekeknek is ajánlott, persze gyakorlott felnőttel.
Hossza: 100 m
Szintkülönbség: 45 m
Mászási idő: 20-40 perc
Lejövetel: kb. 10 perc
Ideális első via ferrata út, gyerekek is meg tudják mászni. A Kőmosó szurdok nyugati oldalán indul a kis barlangtól. Az út legnehezebb része az első pár méter, a barlang bejárata feletti átlépés. Utána egy kis drótkötél híd következik, majd két közel függőleges felmászás, de ne aggódjunk, mert tele van lépésekkel. Az út végén jobbról becsatlakozik a Várpanoráma és az MZ/X út.
Jutalmunk a gyönyörű kilátás a várral és innen jól látszik az Ostromlók útjának felső szakasza, amely lehet a következő vasalt utunk.
Lejövetel: A ball kézre eső pár méteres könnyű vasalt úton, majd erdei ösvényen jutunk vissza a völgybe.

Ostromlók útja

Nehézségi fokozat: C, az első pár méter a legnehezebb. Ügyesebb kezdőknek, 140cm felett már ajánlható.
Hossza: 120 m
Szintkülönbség: 60 m
Mászási idő: 30-60 perc
Lejövetel: kb. 15 perc
Fekvése: dél-nyugati
Magyarország első vasalt útja. Az utat Kovács Tamásnak köszönhetjük! Az ő ismertetője:
"C nehézségű, kezdők számára ideálisnak mondható, de azért elsőre sokan megküzdenek vele. Az útvonal első 5 métere tartogatja a legnagyobb nehézségeket. A "Selejtező" után enyhe emelkedéssel könnyebben haladhatunk, majd a rövid Borostyán Harántot követően egy kis völgyecskét keresztezve érkezünk az Első Felszökéshez. A gerinc tetejére érve bontakozik ki előttünk az Ostromlók Útja legmarkánsabb része a hosszú haránt a Sima Táblákon. A legtöbb kezdőnek ez a rész okoz problémát, a kitárulkozó mélység és a "megmászhatatlannak" tűnő szakasz miatt. Pedig "csak" 30-40 méternyi technikás mászásról van szó a végén egy rövid, meredek felszökéssel. Ezt követően érjük el a Tálos Zoltán Emlékút becsatlakozó pontját, (Csúcsdoboz) majd egy rövid falacska és egy tömb után már a Csúcsgerincen vagyunk.
A vasalt út drótjáról lecsatlakozva ne térjünk le rögtön balra a kitaposott ösvényen, hanem kövessük tovább a gerincet egészen a Sziklamászó Meredélyig. Itt megcsodálhatjuk ezt a gyönyörű kis mászóhelyet, mely már több mint 50 éve szolgálja a hegymászók felkészülését. A lemeneti ösvényt követve a Zsidótemetőn keresztül érünk vissza a szurdokba."

Várpanoráma út

Nehézségi fokozat: C és D, csak jó erőnlétben és 150cm felett ajánlott. Felfele egyre nehezedik!
Hossza: 180 m
Szintkülönbség: 60 m
Mászási idő: 30-60 perc
Lejövetel: kb. 10 perc
Fekvés: keleti
A kőmosó szurdok leghosszabb útja.
Meredek mászással kezdünk (C), ezt könnyebb mászás követ (B), utána hosszú haránt következik (C). Majd a rövid lemászás előtt keresztezi utunkat az MZ/X drótkötele. A lefele mászás végén érjük el a "Kitett Gerinc"-et (D), ez nem csak kitett, de meredek is. Majd könnyű mászással jutunk a "Pihenőhely"-re. Aki úgy gondolja, a balra lefelé tartó ösvényen el is hagyhatja a vasalt utat. Ha folytatjuk a mászást, a párkány után egy nehéz szakasz következik: a Pajzs (D). Az izompróbáló mászást az elénk táruló Vár-panoráma teszi élvezetessé. A "Csúcsdoboz"-nál harántolunk (C). Ezt követően a függőleges "Trükkös Fal"-on kell felmászni (D). Az út végét egy rövid C-s szakasszal érjük el.
Lejövetel: A ball kézre eső pár méteres könnyű vasalt úton, majd erdei ösvényen jutunk vissza a völgybe.

Tálos Zoltán Emlékút

Nehézségi fokozat: E, extra karizmokat igényel!
Hossza: 70 m
Szintkülönbség: 30 m
Mászási idő: 20-40 perc
Lejövetel: kb. 10 perc
A Tálos Zoltán Emlékútnak akkor érdemes nekiindulni, ha a Várpanoráma utat könnyen meg tudtuk mászni.
Beszállás után jobb traverz (B) után érjük el a függőleges szakaszt (E), melyen mesterséges lépések nélkül kell feljussunk. Nem hajlik alá, de nagyon kis lépések vannak, és három átakasztás erős karizmokat és gyakorlatot igényel. Ezzel túl is vagyunk a nehezén, a felső szakasz már csak C nehézségű és végül becsatlakozunk az Ostromlók útjának végébe (B). A gerincen megérdemeljük a pihenést, a szép kilátást!
Lejövetel: ballra, rövid meredek ösvényen, majd a régi temetőn át jutunk vissza a völgybe.

MZ/X

Nehézségi fokozat: E/F, kitartást és extra karizmokat igényel!
Hossza: 70+90 m
Szintkülönbség: 30+30 m
Mászási idő: 15-30 perc, plusz a Várpanoráma út felső része: 20-40 perc
Lejövetel: kb. 10 perc
Az MZ/X az egyik legnehezebb hazai vasalt út! A beszállástól már látjuk a függőleges felmászást (D), ezt követi az izompróbáló haránt (E/F), majd a függőleges felmászás (D), ahol keresztezzük a Várpanoráma út drótkötelét. A fal tetején ballra haladva a ferrata becsatlakozik Várpanoráma út-ba.
Lejövetel: A Várpanoráma út végén a ball kézre eső pár méteres könnyű vasalt úton, majd erdei ösvényen jutunk vissza a völgybe.


Várható időjárás a következő hét napra: Csesznek, Cuha, Mór (forrás: meteoblue)

Környék látnivalói: Cseszneki vár, története; Ördög árok; Pannonhalma; Apátság

Ugrás: Csesznek; Cuha; Mór; Tatabánya; Sárospatak; Esztramos; Felsőtárkány; Demjén;



Cuha-völgyi vasalt utak

Bakonyban, Vinye község közelében, Budapestről 130 km, autóval kb. 1,5 óra. A Cseszneki vártól légvonalban 4 kilométerre van, ez autóval körbe 20 perc.
A Cuha-patak melletti sziklákon több mint 70 sziklamászóutat és több via verrata pályát építettek ki.
A parkolóból 1 km sétával jutunk a 1. vasalt útig. A Bucsek Henrik Emlékút vége van a legtávolabb a parkolótól, ez kb. 2 km.
Hivatalos infók: vasaltutak.hu cuhavolgy
Felszerelés bérlés: Vinye, Cuha-völgyi parkolónál a büfében: +3630 230 3340 vagy hétvégén a büfé előtti sátornál. (3.000Ft/nap) Bővebben: vasaltutak.hu equipment-rental
Tipp: megbeszélhető, hogy a Cseszneken bérelt felszerelést a Cuhában adjuk le és fordítva is.
További információk: büfé, étterem, WC a parkolónál van. Nyilvános vízcsapról nem tudok.
A Cuha völgyben a mobiltelefonok nem mindenhol működnek, és a mobil-Internet még a parkolóban is nagyon lassú.
Kapcsolódó cikk: Amikor a talpad alatt mozdony fütyül

Tipp: A számozott utak nincsenek táblával jelölve, ezért érdemes a fenti térképet lefotózni (klikk a nagyképért...).

1. út: Mohos Csitri

Nehézségi fokozat: B, gyerekekkel is mászható
Hossza: 150 m
Mászási idő: 30-60 perc
Lejövetel: 15-30 perc
Ha először járunk a Cuha vasalt útjain, akkor ezzel érdemes kezdeni. A beszálláshoz ott kell balra letérni a völgyben haladó útról, ahol másodszor jobbra kellene átkelni a patakon.
130 cm feletti gyerekekkel is mászható. Izgalmas fel és haránt mászásokkal jutunk előre.
Lejövetel: Az erdei ösvényt elérve jobbra kb. 200 métert kell sétáljunk a "Lemenetel" jelölésű drótkötélig. Térképen ez a 6. sárga út (B). Pár méter után meredeken lefele kell mászni, de a haladást sok lépés segíti.

Bucsek Henrik Emlékút

Nehézségi fokozat: B, C
Hossza: 350 m
Mászási idő: 40-80 perc
Lejövetel: az út végén a völgybe jutunk vissza
A Cuha völgy leghosszabb vasalt útja. Beszálláshoz a vasúti híd után ballra keljünk át a patakon.
Könnyű felmászással és egy látványos fellépéssel jutunk el a Táborhelyre. A következő pár méteres felmászás az út legnehezebb része (Pocakos Gerinc), kezdőknek ez szokott gondot okozni... Utána látványos, könnyű gerinc következik. Innen fentről a vasúti alagút mindkét vége látható, ha épp akkor jön a vonat, alattunk fog áthaladni a hegyen.
Rövid lemászással elérjük az út felső szakaszának fellépését. A felső szakasz könnyű, de ha szorít az idő, akkor le lehet vágni, jobbra látható a visszafele vezető drótkötél (jobbra kell haladni).
A Bucsek Henrik Emlékút felső szakaszán vigyázzunk, mert az óvatlan mászok lába alól gyakran kisebb-nagyobb kövek indulnak meg lefelé.
Az utunk végén a Bátorság Próbája következik, itt közel függőlegesen kell lemászni, ami felülről nézve lehet ijesztő, de tele van lépésekkel.

4. út: Kezdő felnőtt út

Nehézségi fokozat: B, gyerekekkel is mászható.
Hossza: 100 m
Mászási idő: 15-30 perc
Lejövetel: 15-20 perc
Kellemes út, gyerekek is élvezik. Az út egy harmadánál az Ariadné Fonala kis hidja alatt mászunk át.
Lejövetel: Az út végén ballra van a "Lemenetel" jelölésű drótkötél. Térképen ez a 6. sárga út (B). Pár méter után meredeken lefele kell mászni, de a haladást sok lépés segíti.

2. út: Rövid vágta

Nehézségi fokozat: C, D
Hossza: 130 m
Mászási idő: 20-40 perc
Lejövetel: 15-30 perc
Rövid, de erőt próbáló út.
Lejövetel: Az erdei ösvényt elérve jobbra kb. 150 métert kell sétáljunk a "Lemenetel" jelölésű drótkötélig. Térképen ez a 6. sárga út (B). Pár méter után meredeken lefele kell mászni, de a haladást sok lépés segíti.

3. út: Megalománia

Nehézségi fokozat: D, a 3a variáció: E
Hossza: 250 m
Mászási idő: 30-60 perc
Lejövetel: 15-30 perc
A beszálláshoz a 6. levezető út aljától ballra kell sétáljunk, ez a térképen nem látszik.
Könnyű, de hosszú felmászás után következik a java. Itt jobbra ki is lehet szállni. Ballra a 3a variáns E nehézségű vagy maradunk a fő úton, ahol a vízszintes harán D+-os.
Lejövetel: Az erdei ösvényt elérve jobbra kb. 150 métert kell sétáljunk a "Lemenetel" jelölésű drótkötélig. Térképen ez a 6. sárga út (B). Pár méter után meredeken lefele kell mászni, de a haladást sok lépés segíti.

Ariadné Fonala

Nehézségi fokozat: D+
Hossza: 130 m
Mászási idő: 20-40 perc
Lejövetel: az út végén a völgybe jutunk vissza
Sportos út, kevés mesterséges lépéssel. A könnyű harántoló mászást trükkös fel és átlépések követnek. A karizmainkat a látványos drótkötélhídon lazíthatjuk ki. A kis hídnál keresztezzük a 4. utat. Az 5. út a nagyobbik híd alatt keresztezi utunkat.
A vasalt út igen meredek lemászással fejeződik be, látszóleg nehéz, a kis szikla lépéseket is használjuk ki.

5. út: Makarenkói Plafon

Nehézségi fokozat: E+
Hossza: 60 m
Mászási idő: 15-30 perc
Lejövetel: 15-20 perc
A beszálláshoz a 4. út kötelétől ballra kell sétáljunk, ez a térképen nem látszik.
Ez a Cuha völgy legnehezebb vasalt útja. Ha nem vagyunk biztosak magunkban, akkor a Ariadné Fonala drótkötél hidjáról érdemes megnézni, hogy hol kell felmászni.
Lejövetel: Az út végén ballra van a "Lemenetel" jelölésű drótkötél. Térképen ez a 6. sárga út (B). Pár méter után meredeken lefele kell mászni, de a haladást sok lépés segíti.

Aktuális időjárás előrejelzés a Cseszneki leírás végén van.
Környék látnivalói: Cseszneki vár; Ördög árok; Pannonhalma; Apátság

Ugrás: Csesznek; Cuha; Mór; Tatabánya; Sárospatak; Esztramos; Felsőtárkány; Demjén;



Mór

MÉG NEM NYILT MEG! (2021.10)
Budapesttől 85km, autóval kb. 1 óra.
A Vértesben, Mór mellett egy elhagyott kőfejtő oldalába épülnek az új utak. A régóta nem működő bányát a 81-es főútról is lehet látni.
Kapcsolódó cikk: Újabb természeti látványosság

Aktuális időjárás előrejelzés a Cseszneki leírás végén van.
Ugrás: Csesznek; Cuha; Mór; Tatabánya; Sárospatak; Esztramos; Felsőtárkány; Demjén;



Tatabánya, Turul-szikla

Budapesttől 55km, autóval kb. 40 perc.
A Gerecse Kapuja látogatóközpont a Panoráma út végén található. A látogatóközpont előtt ingyenes a parkolás. Szép időben, hétvégén csak messze az út szélén szokott szabad hely lenni.
Hivatalos infók: vasaltutak.hu Tatabanya

Felszerelés bérlés - Tatabánya: Gerecse Kapuja látogatóközpont épületének hátsó jobb sarkában: Keresztes Vivienn +3670 609 0111 (3.000Ft/nap)
Bővebb információ: vasaltutak.hu equipment-rental
vagy
2800 Tatabánya, Mártírok út 102. Infók, felszerelés kiadás, időpontot kell egyeztetni: Hodop Erika (Elek Jánosné) 0620-360-5506 kaland.sport.hu@gmail.com (2.000Ft/nap)
Bővebb információ: kaland.sport.hu felszereles-berles

További információk: A látogatóközpontban van fizetős WC, büfé, étterem és bolt. Nyilvános vízcsapról nem tudok.

A Tatabányai vasalt megközelítése: A parkolótól a Turul szobor felé induljunk, attól jobbra vezet le a lépcső. Az aszfalt utat (Kőhegy sétányt) elérve ballra haladjunk. A vasalt utak indulási pontjaihoz az ösvényeket kis táblák jelzik.
A tatabányai vasalt utak hosszabbak, mint a cseszneki via ferráták. A tér-élmény is nagyobb, magasról belátjuk egész Tatabányát.


Makk Marci út

Nehézségi fokozat: B, gyerekeknek már 7 éves kor felett
Hossza: 200 m
Szintkülönbség: 80 m
Mászási idő: 20-40 perc
Könnyű, kifejezetten gyerekeknek/gyerekekkel ajánlott vasalt út. Van benne fel és harántmászás, létra és vietnámi híd is.

Dömdö-döm út

Nehézségi fokozat: B/C
Hossza: 200 m
Szintkülönbség: 85 m
Mászási idő: 20-40 perc
Kezdőknek és 135cm-nél magasabb gyerekeknek is élvezetes út. Az első, nagy híd előtt választhatjuk a "Libegő" útvonalat is, de ezen csak csigával lehet átmenni. A Hét Vezér és Kata utat keresztezi, a végén figyeljünk, hogy ne egyenesen a D-s felmászáshoz érjünk, hanem a második híd előtt felfele, a kék jelzésű drótkötél mentén másszunk.

Öt vezér út

Nehézségi fokozat: C a végén van egy D-s fellépés, amely kikerülhető a Dömdö-döm úton. Sportos kezdőknek is és gyerekeknek 140 cm testmagasság felett ajánlott.
Hossza: 260 m
Szintkülönbség: 85 m
Mászási idő: 40-60 perc
Ez a variáns a Hétvezér út első, nehezebb részét kihagyva a kis drótkötél hídtól indul.
Az Öt vezér úton van minden: felmászás, harántolás, reibung, kis és nagy kötélhíd és mindezt a gyönyörű panoráma egészíti ki.
Mászást a Töhötöm falrészen kezdjük (C, B). Az első híd után reibungos fal következik.
Ezt követően az Ond falon harántolunk, egy kellemetlen fellépés után már a balkonon sétálhatunk.
Itt a Kata út keresztezi utunkat. Tas falrészen egyre könnyebb úton érjük el az út leghosszabb hidját.
A híd előtt letérhetünk a Libegő felé (a Libegőhöz csiga szükséges).
Az Árpád-híd közepén érdemes megállni és körbenézni, egy kis lelógás is belefér. (A kötélen áthaladókat fotózni a libegő felé menő útról érdemes.) A híd után tagolt könnyű terepen érjük el az út utolsó hídját, az Előd-hídat. Az út utolsó kihívása az Álmos falrészen egy trükkös fellépés (D).

Hét vezér út

Nehézségi fokozat: C / D Az elején van egy erős D-s szakasz, majd a végén egy D-s fellépés. Sportos kezdőknek az eleje kihívás lehet.
Hossza: 300 m
Szintkülönbség: 90 m
Mászási idő: 50-80 perc
A sziklás letörésen vezető út vietnámi hidak sorozatával. Térélményben itt nincs hiány!
Az elején, a Huba falrészen megerőltető mászással kezdünk, majd lépésszegény haránt következik.
A rövid hidacska után a Kond falrészen egy trükkös áthajló sarok, majd egy kellemetlen áthajló falon kell felmásznunk.
A második hídnál érjük el az Öt vezér utat, amelyen folytatjuk a mászást. (Jobbra innen indul a Dömdö-döm út is.)


Turul út

Nehézségi fokozat: D, az elején választható: D- vagy E-. Gyakorlott mászóknak. Kisgyerekeknek nem ajánlott!
Hossza: 100 m
Szintkülönbség: 40 m
Megközelítése: A lépcső aljától vezet az ösvény a beszállásig (nem kell lemenni a Kőhegy sétányig).
A Turul-emlékmű alatti sziklafalon mászunk fel. Az indulásnál választhatjuk ballra a pár méteres megerőltető "E-" vagy jobbra a könnyebb "D-" utat. A felmászás tetején már látszik a Turul szobor, de az utunk jobbra vízszintes szakasszal folytatódik. A híd előtti rész a legnehezebb, jutalmunk a panoráma a vietnámi hídról.


Kata út

Nehézségi fokozat: E / F Csak gyakorlott, jó erőnlétben levő mászóknak.
Hossza: 140 m
Szintkülönbség: 85 m
Ez a legnehezebb tatabányai vaslat út, nagyon erős mászóknak ajánlott és a mászócipő is jól jön. Akinek az első pár méter megpróbáltatást jelent, inkább forduljon vissza!
A felső szakasz elött, amely D nehézségű, keresztezi az Ötvezér/Döndö-döm útat.


Várható időjárás a következő hét napra: Tatabánya (forrás: meteoblue)

Környék látnivalói: A Turul közelében a Szelim barlang. Ranzinger Vince kilátó. Tatai öregtó, vízi madárvilág. Vizimalmok, Angolkert, Kiskastély. Esterházy-kastély, Fellner Jakab kilátó. Ipari skanzen. Marczis Béla veterán autói.
Kapcsolódó cikk: Érdekességek.

Ugrás: Csesznek; Cuha; Mór; Tatabánya; Sárospatak; Esztramos; Felsőtárkány; Demjén;



Sárospatak, Megyer-hegyi Tengerszem

Megközelítése: Budapesttől 240 km, ez autóval kb. 3 óra, majd 1 vagy 2 km gyaloglás
Autóval a Sárospatak mellett elhaladó 37-es főútról lehajtva, murvás úton jutunk el a Botkő Pihenőparkig, innen 2 km, vagy a Ciróka pihenőhelyig, innen kb. 1 km gyaloglás következik a Megyer-hegyi Tengerszemig.
A Zempléni-hegységben található Megyer-hegyi tengerszem nem is tengerszem, hanem az 1907-ben felhagyott malomkő-bánya alja csapadékkal feltöltődött. A fekete vizet a közel függőleges - néhol 40 méter magas - sima sziklafal veszi körül. A szikla anyaga kovásodott riolittufa, amely tökéletes malomkő-alapanyag. Erre már a 15. században rájöttek és több száz éven át vágták ki a hegyből a messze híres malomköveket. Bányászat után a természet elkezdte visszahódítani a területet, közel hat méter mély tó alakult ki, melynek vize a tóban lebomló tölgyfa levelek miatt nagyon sötét szinte fekete.
Hivatalos információk: tengerszeminfo.hu
Felszerelés bérlés: A Megyer-hegyi Tengerszemnél, a tóhoz felérve jobbra a "Bánya-központban" +36202207026 (3.000Ft/nap)
Bővebb információ: tengerszeminfo.hu via-ferrata
További információk: Csak a Ciróka pihenőhelynél van WC és büfé, vízcsap nincs.


Vasalt utak:
A fekete víz, a sima falak különleges környezetet adnak a mászáshoz. Az élményt tovább fokozza, hogy nem mészkövön, hanem riolittufán mászunk, ez olyan, mint a smirglipapír!

6. BontoSzaurusz / Velociraptor

Nehézségi fokozat: B, C
Hossza: 35 m
A Bányalakás közeléből induló B/C nehézségű gyerekút, tele lépésekkel, ahol elsajátíthatóak a via ferrátázás alapjai. Napsütéses időben gyönyörű zöld gyíkokat (mini-szauruszokat -:) is láthatunk.

A többi vasalt út a tó nyugati oldalán található "szurdokból", szó szerint a víz szintjétől indulnak.

2. Szabó József emlékút

Nehézségi fokozat: C
Hossza: 200 m
"C" nehézségű út a szurdok bal oldaláról indul. Pár fellépés igényel ügyességet. A mászást a hosszú kötélhíd koronázza meg. Az elején és a közepén tehetünk két erőt próbáló kerülőt:

1. Geósok útja

Nehézségi fokozat: E
Hossza: 25 m
A Szabó József Emlékút elején felfele kitérhetünk erre a 25 méteres erőnlétet igénylő E nehézségű szakaszra.

3. Amfiteátrum

Nehézségi fokozat: C
Hossza: 40 m
A Szabó József Emlékút közepén található kitérő, amely egy szép katlanon át vezet. Izgalmakat a tükörsima sziklafal okozhat.

5. Édes vízi élet

Nehézségi fokozat: C
Hossza: 150 m
A szurdok jobb oldalán indul. A bástya megmászása után következik a tó vize feletti D nehézségű, karizmokat próbára tevő vízszintes szakasz. A harmadik híd után dönthetünk, hogy a Szabó József Emlékúton (C) vagy az Ördögkatlan E nehézségű útján folytatjuk a mászást.

4. Ördögkatlan

Nehézségi fokozat: E
Hossza: 70 m
Csak erős mászóknak ajánlott E nehézségű út, amely elején a sima falakon a függőleges, majd oldalazó szakasz teszi próbára a karizmainkat.

Várható időjárás a következő hét napra: Sárospatak (forrás: meteoblue)

Környék látnivalói: Tengerszem feletti kilátó. Sárospatai vár, fürdő. Tokaj. Bodrogolaszi (komp).

Ugrás: Csesznek; Cuha; Mór; Tatabánya; Sárospatak; Esztramos; Felsőtárkány; Demjén;



Esztramos

MÉG NEM NYILT MEG! (2021.10)
A vasalt utak az Aggteleki-karszt keleti felén, Bódvarákó közelében az Esztramos-hegy tetején találhatóak.
Budapesttől 240 km, autóval kb. 2,5 óra. A 27-es útról Bódvarákó felé kell fordulni és a falu előtt ballra az Esztramos felé vezető úton kb. 2 km távolságra van a parkoló. A parkolóból közel 1 km-s gyaloglással jutunk fel a vasalt utakhoz.
Térképek itt.

Az Esztramos-hegyen 2020-ban, a régi kőbánya 50 méter magas szikla oldalába 7 vasalt út építése kezdődött, ezek össz hossza közel 600 méter.
Három könnyebb, családbarát út is készül és az egyik legszebb, legnehezebb út a 70 méteres, E fokozatú Bábel út. A Nagy falon mindegyik út látványos, kitett.

Felszerelés bérlés, kapcsolat: KKL Kft. +36709448062 e-mail: kklkft@gmail.com
Bővebb információ: vasaltutakesztramoson.hu

További információk: N/A

Esztramosi vasalt utak:
KÉP az utakról hamarosan...
???

Kis-fal

Könnyű, B nehézségű, 50 m hosszú útvonal családoknak, gyerekeknek. Balról-jobbra kell haladni.
Mászó idő: 20-30 perc.
infó: a-kis-fal

Nagy-fal via-ferrata útjai

Infó: a-nagy-fal

1. Lejöveti út

Nehézségi fokozat: B
Hossza: 115 m
Mászási idő: 15-20 perc
Csak lejövetelre használható! A csúcsról a drótkötél mentén lefelé kell tartani 55 métert, ahol egy rámpa levezet a Nagy-fal tagolt, köves és figyelmet igénylő lejöveti útjára. Az alsó szakasza érdekes, meredek, B fokozatú, ahol biztosítani szükséges az összesen 60 méteres lemászást!

6. Sárkányhát

Nehézségi fokozat: B, C
Hossza: 80 m
Mászási idő: 40-50 perc
A Nagy-fal záró bordáján vezető hosszú útvonal. A kilátása elsőrangú. Nagyrészt B fokozatú, közepén a haránt C, amely sportos gyermekeknek is elérhető szülői / túravezetői felügyelet mellett.

2. Kessler Hubert Emlékút

Nehézségi fokozat: C, D
Hossza: 65 m
Mászási idő: 30-40 perc
A legendás barlangkutató és hegymászó emlékútja, egy változatos, kanyargós és izgalmas útvonal. Legnehezebb része a "Torony" áthajló fala (C-D). Átlagos nehézsége: B. A toronynál vészkijárat lehetséges, balra a Lejöveti úthoz.

5. Méhes: D nehézségű, 65 m. Nehézségi fokozat: D
Hossza: 65 m
Mászási idő: 40-50 perc
Egyszerre csak két személy használhatja, egymás közelében Izgalmas és vad útvonal. Ettől jobbra a fal stabilitása lényegesen rosszabb, ezért óvatosan lépegessünk e falrészen! Ne várakozzunk alatta sem! Végig C-D nehézségű. Kisebb gyermekeknek nem ajánlott.

4. Fecskefal

Nehézségi fokozat: D, E
Hossza: 65 m
Mászási idő: 30-40 perc
A vasalt út egyenesen szárnyal át a kristályfalon. Alul C-D nehézségű, felső része E.

3. Bábel

Nehézségi fokozat: E
Hossza: 60 m
Mászási idő: 30-40 perc
Az ország egyik legnehezebb vasalt útvonala! Szép részei: a két torony, az 5 méteres kötélhíd és a kristályfal. Alul C, a második fele végig E fokozatú, komoly karerőt igényel. Vészkijárat az első toronynál az Emlékútra.

Várható időjárás a következő hét napra: Esztramos (forrás: meteoblue)

Környék látnivalói: A vasalt utak közelében található az utcai ruhában is látogatható Rákóczi-barlang.
Az Aggteleki-karszton jókat lehet kirándulni! Például Szögliget közelében a Szádvár romjaihoz.
A Baradla barlangban a rövid és közép-túra utcai ruhában járható, a hosszútúrához húzzunk gumicsizmát.

Ugrás: Csesznek; Cuha; Mór; Tatabánya; Sárospatak; Esztramos; Felsőtárkány; Demjén;



Felsőtárkány

Bükk-hegység első via ferratája a Kő-közi szorosban 2021. június 19 óta látogatható.
Budapesttől 150 km, autóval kb. 1,5 óra. A Szikla forrással szemben lehet parkolni.
Felsőtárkány határában a Tárkányi patakot tóvá duzzasztották, ez népszerűbb kiránduló-pihenő helyévé vált. Innen indul több tanösvény és túraútvonal is. Itt található a Bükki Nemzeti Park Nyugati Kapu Látogató Központja és a Via Ferrata felszerelés kölcsönző is: +3630 538 0443
Hivatalos információk: Tárkányferrata
További információk: A pavilonsor mellett található mosdó/WC, 10-18 óra között van nyitva. Két büfé, egy étterem és egy nyilvános ivóvízcsap is van.

Vasalt utak:

A kölcsönzőtől átsétálva az autóúton, az étterem melletti parkolóból indul a ferrata. Az izgalmas mászást a gyönyörű panoráma és a ritka hosszú, 23 méteres függőhíd teszi felejthetetlenné.
A II, VII és VIII szakasz végénél lehet a mászást megszakítani és turistaúton a parkolóhoz visszamenni.
A hidat kikerülhetjük a C és D nehézségű IV-s szakasszal.
A kiépített vasalt utak hossza 350 m. Szintkülönbség: fel 80m és lefele is 80m.
Nyugodt tempóban 1,5-2 órás mászásra készüljünk.


Várható időjárás a következő hét napra: Felsőtárkány (forrás: meteoblue)

Környék látnivalói: Szilvásvárad és Szalajka-völgy. Lillafüred. Egerszalóki termálfürdő, Lázbérci-víztározó. Noszvaj, barlanglakások. Egri vár, a Dobó tér, a bazilika.

Ugrás: Csesznek; Cuha; Mór; Tatabánya; Sárospatak; Esztramos; Felsőtárkány; Demjén;



Demjén

2021. novemberében adták át.
Budapesttől 130 km, autóval kb. 1,5 óra.
Megközelítés: A Sirkan ABC-nél (3395 Demjén, Petőfi út 31.) érdemes parkolni. Innen kb. 35 perc sétával jutunk a vasalt utakhoz. Az ABC mögött találjuk az ismertető táblát és innen indul felfele a kék / jelzés. Térkép
Demjén közelében egy régi riolittufa bánya 20-25 méter magas sima falain 2021-ben 11 vasalt út készült el, amelyeket a Demjéni önkormányzat üzemeltet.
Felszerelés bérlés: A bányánál, a konténer épületnél. Önkormányzat: onkormanyzat@demjen.hu 0636-550-300
További információk: WC a kőbányánál van. Nyilvános vízcsapról nem tudok.
Így épültek a Demjéni vasalt utak, a mászófelszerelés bemutatása:


Demjéni vasalt utak:
KÉP az utakkal hamarosan...
???

1. Ball oldali gyerek út

Nehézségi fokozat: B, gyerekekkel is mászható
Hossza: 20 m
Mászási idő: 10-20 perc
Könnyű, közel vízszintes út, de a szülő/kisérő is másszon, mert lentről nem lehet segíteni.
Lejövetel: Az út vége a kőbányában ér véget.

8. Jobb oldali gyerek út

Nehézségi fokozat: B, gyerekekkel is mászható
Hossza: 20 m
Mászási idő: 10-20 perc
Könnyű, közel vízszintes út, de a szülő/kisérő is másszon, mert lentről nem lehet segíteni.
Lejövetel: Az út vége a kőbányában ér véget.

6. Bevágás

Nehézségi fokozat: B, C
Hossza: 40 m
A 6-s és s 7-s út közös szakasszal indul.

7. Orr

Nehézségi fokozat: B
Hossza: 35 m

11. Traverz

Nehézségi fokozat: C
Hossza: 30 m

2. Kijárat

Nehézségi fokozat: D
Hossza: 50 m
Az erőpróba a kiugró sziklarésznél kezdődik...

3. Tűzlétra

Nehézségi fokozat: D
Hossza: 40 m

10. Cikcakk

Nehézségi fokozat: D
Hossza: 35 m

9. Cikcakk direkt

Nehézségi fokozat: E
Hossza: 30 m

4. Sarló

Nehézségi fokozat: E, erőt próbáló út!
Hossza: 35 m

5. Rekviem

Nehézségi fokozat: F, kitartást és extra karizmokat igénylő út.
Hossza: 35 m
Mászási idő: 15-30 perc
Az ország egyik legnehezebb vasalt útja, csak akkor vágjunk bele, ha a többi utat már végigjártuk.
Lejövetel: A fal tetején kötéllétrán jutunk el a levezető ösvényig, amely a konténerépület mellé vezet vissza.

Várható időjárás a következő hét napra: Demjén (forrás: meteoblue)

Környék látnivalói: Egerszalóki termálfürdő, Sódomb. Kőfaragó tanösvény. Kőhodály és a kaptárkő.

Ugrás: Csesznek; Cuha; Mór; Tatabánya; Sárospatak; Esztramos; Felsőtárkány; Demjén;



Via ferrata utak külföldön

Pár link, infó:
Európai via ferrata utak: klettersteig.de
Spanyolország, dél-Franciaország vasalt útjai (spanyolul): rocjumper.com via-ferrata

Ausztria

RAX (Budapesttől 3,5 óra) - Via Ferrata kezdőknek is, a nehézségi fokozatok jó leírása: eupolisz.hu
RAX, Kronich Eisenweg: hegyvilag.hu
Steirerspur Klettersteig: hegyvilag.hu

Szlovénia, Triglav

Most Beautiful via ferratas in Slovenia: outdooractive.com via-ferratas
Top 7 vasalt út szlovéniában: slovenia-outdoor.com via_ferratas

Mojstrana - Közvetlenül a faluból mászhatunk fel 180 méter szintet. Az Aljazeva nevű gyerekekkel is mászható (B kék) és a Pot Mojstranskih veveric út technikásabb (C/D- piros), ezek több helyen találkoznak. A 250 méter hosszú mászásra egy órát érdemes szánni és az erdőben levezető útra is számoljunk fél órát.

Fentről gyönyörű a kilátás:

Környék látnivalói: közelben van a Peričnik vízesés - a zuhogó víz mőgött át lehet menni! Bledi tó, Bohinji tó. A Júliai-Alpokban mindenki kedvére való hegyi/vízi kikapcsolódást tud találni.

Az élet útja - a Júliai-Alpok legnehezebb via ferrata-ja. A leírás jól szemlélteti, hogy mennyire más a magyar rövid és kiváló minőségű vasalt utakhoz képest az Alpokban hosszú és csak részben biztosított utakon mászni. Tanulságos!

Olaszország


Nincs még infóm. :(

Csehország

A legjobb cseh nyelvű oldal a témában, európai utakról is infók: alpskyvudce.cz

Románia

Vasalt utak térképen és leírások románul: viaferrataromania.wordpress.com

Székelyföldön 2012 nyarán készült el az első vasalt út, a Madarasi Hargita Kecskevész sziklán: madarasihargita.ro via ferrata

Vargyas-szorosban a Vándorsólyom vasalt út: maszol.ro Vargyas

Körösrév, a Sebes-Körös feletti Révi-szoros vasalt útjai:
  Mocanita: B, szint: 110 m, hossza: 150 m, beszállásáig 20 perc, lejövetel: 40 perc, kb 2 óra
  Casa Zmeului: C, szint: 150 m, hossza: 215 m, beszállásáig 20 perc, lejövetel: 40 perc, kb. 2 óra
  din Cheile Cutilor: B, szint: 70 m, hossza: 270 m, beszállásáig 15 perc, lejövetel 15 perc, kb. 1,5 óra
A sonkolyosi oldalon:
  Montana: B, szint: 80 m, hossza: 170 m, beszállásáig 15 perc, lejövetel 15 perc, kb. 1 óra
  Podu Indian: C-D, szint: 80 m, túra hossza: 160 m, időtartama: kb. 1 óra, beszálló 15 perc, kiszálló 15 perc, a teljes túra időtartama: kb. 1,5 óra


Források: A saját fotóimat, tapasztalataimat a jelzett internetes oldalakon található információkkal egészítettem ki.

Kíváncsi vagyok a véleményedre! Ha bármit hozzáadnál, kérlek írd meg pár sorban a info@dola.hu címreE-mail küldés